아래의 두번째와 세번째 사진 2장은 1967-1971년 영국 Rover가 독일 Mercedes Benz의 대형고급차와 경쟁하기 위해 개발하던 P8이다.
1960년대의 Rover는 요즘 BMW가 차지하는 위치와 비슷하게 중상류층을 (회사의 중간 관리자들) 위한 "executive car"를 만들어 같은 영국 업체 Triumph와 함께 그 시장을 양분했는데, 여기서 더 나가 독일 Mercedes Benz의 영역인 대형고급차로 올라가려고 시도한 것이다.
1963년 데뷔한 Rover의 executive car인 Rover 2000 (프로젝트명 P6)
At the turn of the Millennium, the archetypal British executive drove a BMW 5-series – a car large car with a large engine, delivering power and performance and most importantly, road presence. Back in 1966, when Rover shoehorned their ex-GM V8 engine into the already successful Rover 2000 bodyshell, it created this breed of middle-management motorcar and enjoyed considerable success with it.
Rover P8
This was the Rover P8, but it was not a Spen King creation, mostly being designed after he left the company in 1968 to become chief engineer of Standard-Triumph. The P8 gradually became a much larger car than was originally intended: "It was puffed up into something much larger and heavier than I thought reasonable," he says. The increase in size was deliberate, for it was eventually conceived as a Mercedes-beating prestige saloon intended to exude money and status. But internal competition (from the XJ 12, for example) and lack of resources destroyed the rationale behind the new model and it was cancelled at the tooling stage in 1971. From the ashes of this debacle, rose the much simpler, smaller and lighter live-axle RT1, designed mostly by Gorden Bashford which became the forerunner of the SD1 or present Rover 3500.
그러나 1968년 Rover를 소유한 Leyland가 Jaguar를 소유한 BMH와 합병되어 British Leyland Motor Corporation, BLMC가 되면서 Rover P8은 이제 같은 식구가 된 Jaguar의 대형고급차와 경쟁하는 관계가 되었고 결국 Rover P8은 많은 개발비만 쓰고 양산에 이르지 못하고 만다.
대신 나온 것이 약간 작고 뒤로 튀어나온 트렁크가 없으며 1976년부터 Rover 3500으로 판매한 Rover SD1인데, 1976년 당시 많은 호평을 받았으나 품질관리에 문제가 있어 판매가 급격히 추락했고 1980년부터는 미국에서도 팔았지만 실적은 신통치 못했다.
1976년의 Rover 3500 광고
1980년의 Rover 3500 광고 (미국시장)
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